איך חוזרים לשגרת העבודה?

טיפים לחזרה לעבודה אחרי מילואים ממושכים

חזרתם/ן למקום העבודה אחרי שירות מילואים. ראשית, עדכנו את משאבי אנוש של המעסיק/ה, שסיימתם את שירות המילואים והעבירו טופס 3010.

לחזרה לעבודה אחרי תקופה ממושכת במילואים יש היבטים רגשיים לא פשוטים. מחד, אתם חוזרים לחיים המוכרים שהיו לכם לפני השבעה באוקטובר. מאידך, דבר לא מרגיש כרגיל. אתם מגלים שלמרות המצב הקשה השורר במדינה והאבל שאופף את כולנו, יש אנשים סביבכם שהתקדמו במסגרת העבודה ובחיים שלהם. אתם בוודאי רוצים לשמוח עבורם, אבל אולי גם קיימת אצלכם תחושת החמצה קלה.

יש מי שירגישו שהעבודה היא השגרה המבורכת אליה ייחלו, ויש מי שיתקשו לחזור לשגרה זו אחרי תקופה לא פשוטה של שגרה שונה לחלוטין במילואים. לכן העצות שלהלן לא מתאימות באופן אחיד לכל אחד ואחת מכם, וההמלצה שלנו היא לשוחח עם מקום העבודה – מנהל/ת ישיר/ה, משאבי אנוש ולסכם יחד איתם את האפשרות המתאימה לכם:

אולי תעדיפו לקחת כמה ימי חופשה כדי להוריד אדרנלין לפני שתחזרו לעבודה.

אולי תעדיפו לחזור בהדרגה לעבודה.

אולי תרצו לחלק את השבוע בין המילואים לעבודה או בין המשרד לבית.

אולי תרצו לחזור בצורה מלאה לתפקוד מלא.

ואולי בכלל תרצו להחליף תפקיד ולשנות קריירה.

ייתכן שבהתחלה תחושו שהסתדרו בלעדיכם או שאינכם מוערכים כמו בשירות המילואים שלכם. אולי תגלו שהצטרפו אנשים חדשים לעבודה, פרויקטים התקדמו ואילו אצלכם לכאורה הכל קפא. לכן, חשוב ביותר שחלק מהשיחה שלכם עם המנהל היא לסכם איך מחזירים אתכם לעניינים בנוגע למה קרה כשלא הייתם בעבודה. כיצד התקדמו משימות ופרויקטים ואיך אתם משתלבים חזרה. חשוב לייצר תיאום ציפיות עם המנהל, לבקש חפיפה מסודרת עם הצוות שלכם, ולקבוע יעדים ותוכניות עבודה מעודכנים.

זכרו שהשירות שלכם מלא משמעות, ציונות, שמירה על המולדת והצלת חיי אדם והוא שאיפשר גם למקום העבודה להמשיך להתקיים, לתפקד, לייצר או לתת שירות. בזכותכם.

ייתכן שחלקכם ירצו לשתף חברים לעבודה ו/או מנהלים על תקופת השירות, וחלקכם בכלל לא, או לפחות לא מיד אלא בקצב שלכם. אם אתם מאלו שלא רוצים לשתף, תסבירו זאת בצורה חד משמעית וברורה. יחד עם זאת, אם אתם חשים קושי כלשהו המלצה חמה שלנו היא לקבל ייעוץ מקצועי.

למי מכם שגם מנהל/ת עובדים שהיו במילואים – קחו את הזמן להקשיב לעובדים שחזרו ממילואים, תאפשרו להם חזרה "רכה" לעבודה, תקבעו איתם יעדים מעודכנים מותאמים למצב החדש, ואולי גם תשלחו שי קטן למשפחות.

עו"ד אירית פוריין-ויצמן, סמנכ"לית משאבי אנוש בהסתדרות